gdy zdarzy siÄ™ wypadek


PROCEDURA GDY ZDARZY SIĘ WYPADEK

Postępowanie nauczycieli i personelu przedszkola, gdy na terenie przedszkola zdarzył się nieszczęśliwy wypadek z udziałem dziecka

Podstawa prawna:

• RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeÅ„stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkoÅ‚ach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).

Cel procedury

Zapobieganie wypadkom dzieciÄ™cym w placówce przedszkolnej oraz okreÅ›lenie obowiÄ…zków i zadaÅ„ personelu przedszkola w sytuacji wystÄ…pienia nieszczęśliwego wypadku.

Zakres procedury

Procedura dotyczy sprawowania nadzoru nad dziećmi oraz ochrony ich życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie przedszkola.

Uczestnicy postÄ™powania – zakres odpowiedzialnoÅ›ci

1. Rodzice (opiekunowie prawni): podejmujÄ… wszelkie decyzje zwiÄ…zane z leczeniem dziecka.

2. Nauczyciele: zapobiegajÄ… wypadkom poprzez ustalanie norm bezpiecznego zachowania siÄ™ dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, zapewniajÄ… poszkodowanemu dziecku opiekÄ™, w razie koniecznoÅ›ci sprowadzajÄ… fachowÄ… pomoc medycznÄ…, w miarÄ™ możliwoÅ›ci udzielajÄ… poszkodowanemu pierwszej pomocy, informujÄ… o wypadku dyrektora przedszkola oraz rodziców poszkodowanego dziecka.

3. Dyrektor: powinien zapewnić natychmiastowÄ… pomoc lekarskÄ… i opiekÄ™ dziecku, które ulegÅ‚o wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzyÅ‚ siÄ™ na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem, oraz powoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy.

Sposób prezentacji procedur

1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.

2. Zapoznanie rodziców z obowiÄ…zujÄ…cymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrzeÅ›niu każdego roku szkolnego.

3. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.

4. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treÅ›ciÄ… procedur.

Tryb dokonywania zmian w procedurze

1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z wÅ‚asnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. WnioskodawcÄ… zmian może być również rada rodziców.

2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

3. Zasady wchodzą w życie z dniem podpisania

4. Wprowadza się zmiany w treści zasad z dniem: 18.06.2014

Opis procedury

I. Zapobieganie wypadkom

Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo czÄ™sto ulegajÄ… nieszczęśliwym wypadkom, do których dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w przedszkolu. Zadaniem dorosÅ‚ych jest wiÄ™c wyrobienie u dzieci okreÅ›lonych umiejÄ™tnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci. Wiek przedszkolny to najbardziej wÅ‚aÅ›ciwy okres do zdobywania umiejÄ™tnoÅ›ci i przyzwyczajeÅ„, ksztaÅ‚towania nawyków i postaw.

II. Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w przedszkolu

1. Nauczyciel jest zobowiÄ…zany do ustalania norm bezpiecznego zachowania siÄ™ dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, omawiania zasad bezpieczeÅ„stwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:

a) przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dziÄ™ki organizowaniu zabaw edukacyjnych i wyÅ›wietlaniu filmów edukacyjnych,

b) uczenie dzieci przewidywania zagrożeń,

c) ocenianie zachowaÅ„ zagrażajÄ…cych zdrowiu w różnych sytuacjach, także codziennych,

d) uczenie zasad postÄ™powania warunkujÄ…cych bezpieczeÅ„stwo w formie konkursów czy quizów,

e) przedstawianie skutków niebezpiecznych zachowaÅ„ dziÄ™ki zabawie, opowiadaniu bajek czy wyÅ›wietlaniu filmów.

2. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy z zaproszonymi do przedszkola gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami.

3. Nauczyciel ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.

4. Nauczyciel ponadto ma obowiÄ…zek:

a) otoczyć wszystkie dzieci ciÄ…gÅ‚Ä… opiekÄ… i zapewnić im nadzór,

b) przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich,

c) tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,

d) opracować i wdrażać programy profilaktyczne,

e) opracować regulaminy pomieszczeÅ„ przedszkolnych i ogródka przedszkolnego,

f) unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.

5. Dyrektor przedszkola czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich pracowników, a w szczególnoÅ›ci:

a) pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

b) umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji,

c) dba o zaopatrzenie placówki w odpowiedniÄ… liczbÄ™ apteczek i sprzÄ™tu gaÅ›niczego,

d) zapewnia wÅ‚aÅ›ciwe oÅ›wietlenie i jest odpowiedzialny za wÅ‚aÅ›ciwÄ… nawierzchniÄ™ dróg, dba o zabezpieczanie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewajÄ…cych siÄ™ elementów systemu grzewczego,

e) dba o okresowe kontrole obiektów należących do przedszkola.

III. Postępowanie w razie wypadku

1. W razie wypadku powodujÄ…cego ciężkie uszkodzenia ciaÅ‚a, wypadku zbiorowego bÄ…dź Å›miertelnego dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który uzyskaÅ‚ wiadomość o wypadku, podejmuje nastÄ™pujÄ…ce dziaÅ‚ania:

a) dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy wystÄ™puje dodatkowe niebezpieczeÅ„stwo, takie jak np. wybuch gazu lub pożar,

b) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę,

c) sprowadza fachowÄ… pomoc medycznÄ…,

d) w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,

e) informuje o wypadku dyrektora przedszkola, pracownika służby BHP,

f) wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa,

g) nie dopuszcza do zatarcia Å›ladów zdarzenia, wstÄ™pnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostÄ™p osób niepowoÅ‚anych,

h) relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem,

i) informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły,

j) sporzÄ…dza notatkÄ™ sÅ‚użbowÄ…, w której opisuje przebieg zdarzenia.

2. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:

a) rodziców (opiekunów) poszkodowanego,

b) pracownika służby BHP,

c) organ prowadzÄ…cy przedszkole,

d) radÄ™ rodziców,

e) społecznego inspektora pracy.

3. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:

a) prokuratora,

b) kuratora oświaty.

4. O wypadku, do którego doszÅ‚o w wyniku zatrucia, zawiadamia siÄ™ niezwÅ‚ocznie PaÅ„stwowego Inspektora Sanitarnego.

5. O wypadkach zawiadamia dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.

IV. Postępowanie powypadkowe

1. NiezwÅ‚ocznie po otrzymaniu wiadomoÅ›ci o wypadku dyrektor przedszkola jest zobowiÄ…zany powoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postÄ™powania powypadkowego i sporzÄ…dzenie dokumentacji wypadku. Przed rozpoczÄ™ciem pracy zespoÅ‚u powypadkowego dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczajÄ…cy dopuszczenie osób niepowoÅ‚anych.

2. ZespóÅ‚ powypadkowy wykonuje nastÄ™pujÄ…ce czynnoÅ›ci:

a) przeprowadza postępowanie powypadkowe,

b) sporzÄ…dza dokumentacjÄ™ powypadkowÄ…, w tym protokóÅ‚ powypadkowy (wzór w zaÅ‚Ä…czniku nr 1 do RozporzÄ…dzenia).

3. W skład zespołu wchodzi:

a) pracownik służby BHP,

b) społeczny inspektor pracy,

c) jeżeli nie jest możliwy udziaÅ‚ w pracach zespoÅ‚u jednej z tych osób, dyrektor powoÅ‚uje w jej miejsce innego pracownika przeszkolonego w zakresie BHP,

d) jeżeli w składzie zespołu nie mogą się znaleźć ani pracownik służby BHP, ani społeczny inspektor pracy, do zespołu wchodzą dyrektor oraz pracownik przeszkolony w zakresie BHP,

e) w pracach zespoÅ‚u może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzÄ…cego, kuratora oÅ›wiaty lub rady rodziców.

4. Przewodniczącym zespołu jest:

a) pracownik służby BHP,

b) jeżeli w zespole nie ma ani pracownika sÅ‚użby BHP, ani spoÅ‚ecznego inspektora pracy, przewodniczÄ…cego zespoÅ‚u spoÅ›ród pracowników wyznacza dyrektor.

5. W sprawach spornych rozstrzygajÄ…ce jest stanowisko przewodniczÄ…cego zespoÅ‚u. CzÅ‚onek zespoÅ‚u niezgadzajÄ…cy siÄ™ ze stanowiskiem przewodniczÄ…cego może przedstawić zdanie odrÄ™bne, które odnotowuje siÄ™ w protokole powypadkowym.

6. Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.

V. Zadania zespołu powypadkowego

1. Zbadać przyczyny i okolicznoÅ›ci, które mogÅ‚y mieć wpÅ‚yw na powstanie wypadku.

2. WysÅ‚uchać wyjaÅ›nieÅ„ poszkodowanego i wszystkich Å›wiadków wypadku.

3. ZasiÄ™gnąć opinii lekarza lub innych osób, jeÅ›li zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich specjalistów, gdy doszÅ‚o do ulotnienia siÄ™ gazu, zalania z pÄ™kniÄ™tej rury, zatrucia pokarmowego).

4. SporzÄ…dzić protokóÅ‚ powypadkowy.

VI. Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego

1. Kierować pracą komisji powypadkowej.

2. Zajmować decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu.

3. Powiadomić osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.

4. Dopilnować poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej.

5. Umożliwić członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole powypadkowym.

6. Dopilnować wÅ‚aÅ›ciwego i terminowego sporzÄ…dzenia protokoÅ‚u powypadkowego (nie później niż w ciÄ…gu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku).

7. Dopilnować, aby protokóÅ‚ powypadkowy zostaÅ‚ podpisany przez wszystkich do tego zobowiÄ…zanych, w tym dyrektora przedszkola.

8. Dopilnować, aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego dziecka.

9. Dopilnować, aby protokóÅ‚ powypadkowy zostaÅ‚ przekazany upoważnionym do tego organom.

VII. ProtokóÅ‚ powypadkowy

1. Z treÅ›ciÄ… protokoÅ‚u powypadkowego i innymi materiaÅ‚ami postÄ™powania powypadkowego zaznajamia siÄ™ rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego maÅ‚oletniego.

2. Jeden egzemplarz protokoÅ‚u powypadkowego pozostaje w przedszkolu. ProtokóÅ‚ powypadkowy dorÄ™cza siÄ™:

a) osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,

b) organowi prowadzÄ…cemu na jego wniosek,

c) kuratorowi oświaty na jego wniosek.

3. ProtokóÅ‚ powypadkowy podpisujÄ… czÅ‚onkowie zespoÅ‚u oraz dyrektor.

4. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu:

a) mogą złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,

b) składa się w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia protokołu,

c) składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,

d) rozpatruje organ prowadzÄ…cy,

e) mogÄ… dotyczyć w szczególnoÅ›ci: niewykorzystania wszystkich Å›rodków dowodowych niezbÄ™dnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzecznoÅ›ci istotnych ustaleÅ„ protokoÅ‚u z zebranym materiaÅ‚em dowodowym.

5. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ prowadzący może:

a) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,

b) wyznaczyć nowy zespóÅ‚ w celu ponownego przeprowadzenia postÄ™powania powypadkowego.

VIII. ObowiÄ…zki dyrektora

1. Zapewnić natychmiastowÄ… pomoc lekarskÄ… i opiekÄ™ dziecku, które ulegÅ‚o wypadkowi.

2. Powiadomić o wypadku na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem:

a) pracownika służby BHP,

b) społecznego inspektora pracy,

c) rodziców poszkodowanego dziecka: przy wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostaÅ‚o wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz wczeÅ›niejszego przyjÅ›cia rodzica do przedszkola,

d) organ prowadzÄ…cy,

e) radÄ™ rodziców,

f) właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy,

g) właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia.

3. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczajÄ…cy dopuszczenie osób niepowoÅ‚anych do czasu ustalenia okolicznoÅ›ci i przyczyn wypadku.

4. Podjąć decyzjÄ™ o naruszeniu miejsca wypadku, jeÅ›li wymaga tego konieczność ratowania osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeÅ„stwu.

5. PowoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy.

6. Wyznaczyć przewodniczącego zespołu powypadkowego.

7. Zbadać okoliczności i przyczyny wypadku.

8. Sporządzić dokumentację powypadkową.

9. Podpisać protokóÅ‚ powypadkowy.

10. Zapoznać z protokoÅ‚em powypadkowym rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka.

11. DorÄ™czyć protokóÅ‚ powypadkowy wÅ‚aÅ›ciwym organom.

12. Omówić z pracownikami placówki przyczyny zaistniaÅ‚ego wypadku i podjąć dziaÅ‚ania zapobiegawcze.

13. Wpisać wypadek do rejestru wypadków.

Należy pamiętać, że wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice. Jeśli nie będą wyrażali zgody na udzielenie pomocy medycznej zaproponowanej przez przybyłego do przedszkola lekarza, jedyne, co może zrobić dyrektor, to zastosować argumentację i perswazję słowną.