gdy zdarzy siÄ™ wypadek
PROCEDURA GDY ZDARZY SIĘ WYPADEK
Postępowanie nauczycieli i personelu przedszkola, gdy na terenie przedszkola zdarzył się nieszczęśliwy wypadek z udziałem dziecka
Podstawa prawna:
• RozporzÄ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeÅ„stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkoÅ‚ach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Cel procedury
Zapobieganie wypadkom dzieciÄ™cym w placówce przedszkolnej oraz okreÅ›lenie obowiÄ…zków i zadaÅ„ personelu przedszkola w sytuacji wystÄ…pienia nieszczęśliwego wypadku.
Zakres procedury
Procedura dotyczy sprawowania nadzoru nad dziećmi oraz ochrony ich życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie przedszkola.
Uczestnicy postÄ™powania – zakres odpowiedzialnoÅ›ci
1. Rodzice (opiekunowie prawni): podejmujÄ… wszelkie decyzje zwiÄ…zane z leczeniem dziecka.
2. Nauczyciele: zapobiegajÄ… wypadkom poprzez ustalanie norm bezpiecznego zachowania siÄ™ dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, zapewniajÄ… poszkodowanemu dziecku opiekÄ™, w razie koniecznoÅ›ci sprowadzajÄ… fachowÄ… pomoc medycznÄ…, w miarÄ™ możliwoÅ›ci udzielajÄ… poszkodowanemu pierwszej pomocy, informujÄ… o wypadku dyrektora przedszkola oraz rodziców poszkodowanego dziecka.
3. Dyrektor: powinien zapewnić natychmiastowÄ… pomoc lekarskÄ… i opiekÄ™ dziecku, które ulegÅ‚o wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzyÅ‚ siÄ™ na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem, oraz powoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy.
Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie rodziców z obowiÄ…zujÄ…cymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrzeÅ›niu każdego roku szkolnego.
3. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
4. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treÅ›ciÄ… procedur.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
1. Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z wÅ‚asnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. WnioskodawcÄ… zmian może być również rada rodziców.
2. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
3. Zasady wchodzą w życie z dniem podpisania
4. Wprowadza się zmiany w treści zasad z dniem: 18.06.2014
Opis procedury
I. Zapobieganie wypadkom
Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo czÄ™sto ulegajÄ… nieszczęśliwym wypadkom, do których dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w przedszkolu. Zadaniem dorosÅ‚ych jest wiÄ™c wyrobienie u dzieci okreÅ›lonych umiejÄ™tnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci. Wiek przedszkolny to najbardziej wÅ‚aÅ›ciwy okres do zdobywania umiejÄ™tnoÅ›ci i przyzwyczajeÅ„, ksztaÅ‚towania nawyków i postaw.
II. Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w przedszkolu
1. Nauczyciel jest zobowiÄ…zany do ustalania norm bezpiecznego zachowania siÄ™ dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu, omawiania zasad bezpieczeÅ„stwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:
a) przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dziÄ™ki organizowaniu zabaw edukacyjnych i wyÅ›wietlaniu filmów edukacyjnych,
b) uczenie dzieci przewidywania zagrożeń,
c) ocenianie zachowaÅ„ zagrażajÄ…cych zdrowiu w różnych sytuacjach, także codziennych,
d) uczenie zasad postÄ™powania warunkujÄ…cych bezpieczeÅ„stwo w formie konkursów czy quizów,
e) przedstawianie skutków niebezpiecznych zachowaÅ„ dziÄ™ki zabawie, opowiadaniu bajek czy wyÅ›wietlaniu filmów.
2. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy z zaproszonymi do przedszkola gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami.
3. Nauczyciel ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
4. Nauczyciel ponadto ma obowiÄ…zek:
a) otoczyć wszystkie dzieci ciÄ…gÅ‚Ä… opiekÄ… i zapewnić im nadzór,
b) przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich,
c) tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,
d) opracować i wdrażać programy profilaktyczne,
e) opracować regulaminy pomieszczeÅ„ przedszkolnych i ogródka przedszkolnego,
f) unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
5. Dyrektor przedszkola czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich pracowników, a w szczególnoÅ›ci:
a) pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,
b) umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji,
c) dba o zaopatrzenie placówki w odpowiedniÄ… liczbÄ™ apteczek i sprzÄ™tu gaÅ›niczego,
d) zapewnia wÅ‚aÅ›ciwe oÅ›wietlenie i jest odpowiedzialny za wÅ‚aÅ›ciwÄ… nawierzchniÄ™ dróg, dba o zabezpieczanie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewajÄ…cych siÄ™ elementów systemu grzewczego,
e) dba o okresowe kontrole obiektów należących do przedszkola.
III. Postępowanie w razie wypadku
1. W razie wypadku powodujÄ…cego ciężkie uszkodzenia ciaÅ‚a, wypadku zbiorowego bÄ…dź Å›miertelnego dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który uzyskaÅ‚ wiadomość o wypadku, podejmuje nastÄ™pujÄ…ce dziaÅ‚ania:
a) dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy wystÄ™puje dodatkowe niebezpieczeÅ„stwo, takie jak np. wybuch gazu lub pożar,
b) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę,
c) sprowadza fachowÄ… pomoc medycznÄ…,
d) w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,
e) informuje o wypadku dyrektora przedszkola, pracownika służby BHP,
f) wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa,
g) nie dopuszcza do zatarcia Å›ladów zdarzenia, wstÄ™pnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostÄ™p osób niepowoÅ‚anych,
h) relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem,
i) informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły,
j) sporzÄ…dza notatkÄ™ sÅ‚użbowÄ…, w której opisuje przebieg zdarzenia.
2. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
a) rodziców (opiekunów) poszkodowanego,
b) pracownika służby BHP,
c) organ prowadzÄ…cy przedszkole,
d) radÄ™ rodziców,
e) społecznego inspektora pracy.
3. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie:
a) prokuratora,
b) kuratora oświaty.
4. O wypadku, do którego doszÅ‚o w wyniku zatrucia, zawiadamia siÄ™ niezwÅ‚ocznie PaÅ„stwowego Inspektora Sanitarnego.
5. O wypadkach zawiadamia dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
IV. Postępowanie powypadkowe
1. NiezwÅ‚ocznie po otrzymaniu wiadomoÅ›ci o wypadku dyrektor przedszkola jest zobowiÄ…zany powoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postÄ™powania powypadkowego i sporzÄ…dzenie dokumentacji wypadku. Przed rozpoczÄ™ciem pracy zespoÅ‚u powypadkowego dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczajÄ…cy dopuszczenie osób niepowoÅ‚anych.
2. ZespóÅ‚ powypadkowy wykonuje nastÄ™pujÄ…ce czynnoÅ›ci:
a) przeprowadza postępowanie powypadkowe,
b) sporzÄ…dza dokumentacjÄ™ powypadkowÄ…, w tym protokóÅ‚ powypadkowy (wzór w zaÅ‚Ä…czniku nr 1 do RozporzÄ…dzenia).
3. W skład zespołu wchodzi:
a) pracownik służby BHP,
b) społeczny inspektor pracy,
c) jeżeli nie jest możliwy udziaÅ‚ w pracach zespoÅ‚u jednej z tych osób, dyrektor powoÅ‚uje w jej miejsce innego pracownika przeszkolonego w zakresie BHP,
d) jeżeli w składzie zespołu nie mogą się znaleźć ani pracownik służby BHP, ani społeczny inspektor pracy, do zespołu wchodzą dyrektor oraz pracownik przeszkolony w zakresie BHP,
e) w pracach zespoÅ‚u może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzÄ…cego, kuratora oÅ›wiaty lub rady rodziców.
4. Przewodniczącym zespołu jest:
a) pracownik służby BHP,
b) jeżeli w zespole nie ma ani pracownika sÅ‚użby BHP, ani spoÅ‚ecznego inspektora pracy, przewodniczÄ…cego zespoÅ‚u spoÅ›ród pracowników wyznacza dyrektor.
5. W sprawach spornych rozstrzygajÄ…ce jest stanowisko przewodniczÄ…cego zespoÅ‚u. CzÅ‚onek zespoÅ‚u niezgadzajÄ…cy siÄ™ ze stanowiskiem przewodniczÄ…cego może przedstawić zdanie odrÄ™bne, które odnotowuje siÄ™ w protokole powypadkowym.
6. Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
V. Zadania zespołu powypadkowego
1. Zbadać przyczyny i okolicznoÅ›ci, które mogÅ‚y mieć wpÅ‚yw na powstanie wypadku.
2. WysÅ‚uchać wyjaÅ›nieÅ„ poszkodowanego i wszystkich Å›wiadków wypadku.
3. ZasiÄ™gnąć opinii lekarza lub innych osób, jeÅ›li zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich specjalistów, gdy doszÅ‚o do ulotnienia siÄ™ gazu, zalania z pÄ™kniÄ™tej rury, zatrucia pokarmowego).
4. SporzÄ…dzić protokóÅ‚ powypadkowy.
VI. Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego
1. Kierować pracą komisji powypadkowej.
2. Zajmować decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu.
3. Powiadomić osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
4. Dopilnować poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej.
5. Umożliwić członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole powypadkowym.
6. Dopilnować wÅ‚aÅ›ciwego i terminowego sporzÄ…dzenia protokoÅ‚u powypadkowego (nie później niż w ciÄ…gu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku).
7. Dopilnować, aby protokóÅ‚ powypadkowy zostaÅ‚ podpisany przez wszystkich do tego zobowiÄ…zanych, w tym dyrektora przedszkola.
8. Dopilnować, aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego dziecka.
9. Dopilnować, aby protokóÅ‚ powypadkowy zostaÅ‚ przekazany upoważnionym do tego organom.
VII. ProtokóÅ‚ powypadkowy
1. Z treÅ›ciÄ… protokoÅ‚u powypadkowego i innymi materiaÅ‚ami postÄ™powania powypadkowego zaznajamia siÄ™ rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego maÅ‚oletniego.
2. Jeden egzemplarz protokoÅ‚u powypadkowego pozostaje w przedszkolu. ProtokóÅ‚ powypadkowy dorÄ™cza siÄ™:
a) osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
b) organowi prowadzÄ…cemu na jego wniosek,
c) kuratorowi oświaty na jego wniosek.
3. ProtokóÅ‚ powypadkowy podpisujÄ… czÅ‚onkowie zespoÅ‚u oraz dyrektor.
4. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu:
a) mogą złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
b) składa się w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia protokołu,
c) składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,
d) rozpatruje organ prowadzÄ…cy,
e) mogÄ… dotyczyć w szczególnoÅ›ci: niewykorzystania wszystkich Å›rodków dowodowych niezbÄ™dnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzecznoÅ›ci istotnych ustaleÅ„ protokoÅ‚u z zebranym materiaÅ‚em dowodowym.
5. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ prowadzący może:
a) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
b) wyznaczyć nowy zespóÅ‚ w celu ponownego przeprowadzenia postÄ™powania powypadkowego.
VIII. ObowiÄ…zki dyrektora
1. Zapewnić natychmiastowÄ… pomoc lekarskÄ… i opiekÄ™ dziecku, które ulegÅ‚o wypadkowi.
2. Powiadomić o wypadku na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem:
a) pracownika służby BHP,
b) społecznego inspektora pracy,
c) rodziców poszkodowanego dziecka: przy wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostaÅ‚o wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz wczeÅ›niejszego przyjÅ›cia rodzica do przedszkola,
d) organ prowadzÄ…cy,
e) radÄ™ rodziców,
f) właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy,
g) właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia.
3. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczajÄ…cy dopuszczenie osób niepowoÅ‚anych do czasu ustalenia okolicznoÅ›ci i przyczyn wypadku.
4. Podjąć decyzjÄ™ o naruszeniu miejsca wypadku, jeÅ›li wymaga tego konieczność ratowania osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeÅ„stwu.
5. PowoÅ‚ać zespóÅ‚ powypadkowy.
6. Wyznaczyć przewodniczącego zespołu powypadkowego.
7. Zbadać okoliczności i przyczyny wypadku.
8. Sporządzić dokumentację powypadkową.
9. Podpisać protokóÅ‚ powypadkowy.
10. Zapoznać z protokoÅ‚em powypadkowym rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka.
11. DorÄ™czyć protokóÅ‚ powypadkowy wÅ‚aÅ›ciwym organom.
12. Omówić z pracownikami placówki przyczyny zaistniaÅ‚ego wypadku i podjąć dziaÅ‚ania zapobiegawcze.
13. Wpisać wypadek do rejestru wypadków.
Należy pamiętać, że wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice. Jeśli nie będą wyrażali zgody na udzielenie pomocy medycznej zaproponowanej przez przybyłego do przedszkola lekarza, jedyne, co może zrobić dyrektor, to zastosować argumentację i perswazję słowną.