podstawa programowa


LUTY 2019

************

GRUPA POMARAŃCZOWA

1. Baśnie, bajki, legendy

2. Bale, bale w karnawale

3. Wynalazki

AD2

  • Zabawa karnawałowa "Bal nad bale" - integracja całej społeczności przedszkolnej, wytwarzanie miłej atmosfery. Opisywanie swojego stroju karnawałowego.
  • Krakowiaczek - przedszkolaczek - kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej. Nauka kroków tanecznych.
  • Roztańczone N.n - zabawa ruchowa. Dokonalenie słuchu fonetycznego, ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie i wygłosie.
  • Prezentacja literki N.n, na wyrazie podstawowym N jak noga.
  • Czytanie prostych wyrazów, zaznaczanie różnic między dwoma wyrazami brzmiącymi podobnie.
  • Takie same szale - doskonalenie umiejętności mierzenia długości tkaniny różnymi sposobami.
  • "Kaczki" Jana Brzechwy - doskonalenie umiejętności słuchania wiersza i wypowiadania się całymi zdaniami na jego temat.
  • Uwrażliwienie dzieci do rozumienia żartów językowych, doskonalenie umiejętności odróżniania świata fikcji od rzeczywistości.
  • Ścieżka krawiecka - zabawa ruchowa. Utrwalanie miejętnoci przeliczania i rozpoznawania cyfr.
  • Poznajemy cyfrę 10. Ćwiczenia umiejętności kreślenia liczby 10. Wyklejanie kształtu liczby 10 plasteliną.
  • Zestaw ćwiczeń nr 22.
  • Mamy różne fryzury - doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności definiowania wzorów.
  • Najpiękniejsza fryzura - kolaż, praca plastyczna, rozwijanie wrażliwości estetycznej i wyobraźni.
  • Bal u fryzjera - ćwiczenie zdolności ilustrowania symbolami treści opowiadania. Ćwiczenie umiejętnoci dodawania i odejmowania w zakresie 10.
  • Wycieczka do Włoch - opowieść ilustrowana ruchem.
  • Podróż gondolą - utrwalenie posługiwania się liczebnikami porzadkowymi w zakrese 1-5.
  • Maska wenecka - praca plastyczna z wykorzystaniem tkanin, cekinów, koronki i piórek.
  • Spacer w okolicy przedszkola - obserwowanie przrody, przypomnienie zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach.
  • Gry i zabawy stolikowe, układanie puzzli, oglądanie książeczek - rozwijanie zainteresowań dzieci.
  • Zabawy taneczne - rozwijanie ekspracji ruchowej

************

GRUPA ŻÓŁTA

1. Leśne SOS

2. Widzę, słyszę, czuję

3. W krainie lodów

AD3

  • Oglądanie zdjęć i ilustracji przedtawiających zwierzeta polarne, wypowiedzi dzieci na ich temat.
  • Definiowanie pojęcia "Kraina polarna" - zaznaczenie na globusie, mapie obszarów polarnych, opowieści o wyprawach badawczych - stacje naukowe, odkrywcy.
  • Tworzenie ilustracji do książki "Kraina polarna" - wydzieranka. Wysłuchanie wiersza D. Gellner "Zimowa książka".
  • Rozwiązywanie zagadek dźwiękowych - rozpoznawanie głosów zwierząt i dobieranie obrazków, kartoników z ich nazwami.
  • Urządzanie w sali "Lodowej krainy" - wykorzystanie elementów dekoracyjnych i prac plastycznych.
  • Zabawa ruchowa "Pingwiny".
  • "Odarpi" - opowiadanie H. Szayerowej. Zapoznanie z ludźmi, zwierzętami i klimatem dalekiej pólnocy.
  • "Przygoda na Biegunie" - na podstawie opowiadania T. Wolfa zapoznanie ze sposobem życia pingwinów (wygląd, sposób odżywiania, poruszania, przystosowania do środowiska).
  • "Odarpi syn Egigwy" - A. i Cz. Centkiewiczowie. Zapoznanie dzieci z życiem na dalekiej północy. Napisy do globalnego czytania" foka, mors, Eskimos.
  • Praca plastyczna "Zwierzęeta polarne" - malowanie farbami na niebieskim tle.
  • "Jakie to zwierzę?" - zabawa dydaktyczna. Układanie obrazka z części.
  • Zapoznanie dzieci z wyglądem, odżywianiem i zwyczajami zwierząt na podstawie utworów "Pingwin" i "Foka" J. Brzechwy.

************

GRUPA NIEBIESKA

1. Same bale w kanawale

2. Lodowa kraina

3. Poznajemy środki lokomocji

AD1

  • Zbieranie dziecięcych propozycji - co może przydać się na bal.
  • Tworzenie rysunków.
  • Podział propozycji na kategorie (zaproszenie, kostiumy, ozdoby kolorowe, konkursy).
  • Zorganizowanie kącika "balowe garderony".
  • Zabawa w kole: baloniki, kółko graniaste.
  • Rozmowa z dziećmi na temat balu.
  • Zestaw zabaw ruchowych. Rozwijanie ogólnej aktywnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań (obszar społeczny).
  • Przygotowanie balowych kostiumów (obszar techniczny).
  • "Moja maska na bal" - ozdabianie przygotowanych szablonów masek. Wykorzystanie farb, kredek, papieru kolorowego (obszar technicznych).
  • Nauka piosenki "biały walczyk", "balonik". Instrumentacja piosenki, nauka kroku tanecznego.
  • Bal w przedszkolu - odczuwanie radości mającego odbyć się balu (obszar muzyczny).
  • "Balonowe minki" - malowanie na dmuchanych balonach wyrazów twarzy - wykorzystanie mazaków (obszar plastyczny).
  • Klasyfikowanie przedmiotów (balonów) wg kolorów, wielkości na podstawie zabawy dydaktycznej "kolorowe baloniki". Przeliczanie elementów w zakresie 1-7 (obszar matematyczny).
  • Zestaw zabaw ruchowych "Na balu". Rozwijanie ogólnej sprawnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
  • Tworzenie ilustracji pt. "W karnawale". Wykorzystanie treści piosenki jako inspiracja do działania plastycznego (obszar plastyczny).
  • Bajkowe bale - dzieci znają i słuchają treści wybranych bajek dziecięcych.
  • Zabawa tematyczna - "Bal dla lalek" (obszar społeczny).
  • Słuchanie bajki "Kopciuszek" jako nawiązanie do balu występującego w literaturze dziecięcej (obszar językowy).
  • Zabawa muzyczna "Koncert". Próby indywidualnego śpiewu poznanych pioenek przedszkolnych.
  • Zabawa ruchowa z balonikami: odbijanie, podawanie do siebie (obszar zdrowotny).
  • "Ach co to byl za bal?" - dzielenie się wrażeniami z balu, w którym dziecko uczestniczyło (obszar językowy).
  • Zagadki językowe. Odgadywanie i prawidłowe nazywanie rekwizytów o tematyce karnawałowej. Słowne opisywanie wrażeń z balu (obszar językowy).

GRUPA ZIELONA

1. Zimą pomagamy ptakom

2. Kucharka

3. Zielony kącik w przedszkolu

AD1

  • "Ptaki" - praca z obrazkiem. Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: wróbla, gołębia, sikorki, wrony i gila. Różnicowanie wielkości: duży, mały.
  • "Głodny ptaszek" - słuchanie wiersza D. Gellner. Próba oceny postępowania ptaszka. Rozumienie określeń: w, obok, na.
  • "Głodny Ptaszek" - zabawa inscenizacyjna. Udział w prostej inscenizacji z podziałem na role i z dialogami.
  • "Ptaszek na gałązce" - zabawa z elementami równowagi.
  • "Piórka" - ćwiczenia oddechowe. Wdrażanie do zachowania prawidłowego toru oddechowego.
  • "Szary nasz przyjaciel" - słuchanie wiersza H. Łochockiej połączonej z oglądaniem pokarmu dla ptaków "Ptasie przysmaki". Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w czasie zimy.
  • "Lata ptaszek po ulicy" - zajęcia mozyczno - ruchowe. Nauka piosenki. Prawidłowe reagowanie ruchem na zmianę tempa.
  • "Ptaszek szuka sobie pary" - zabawa orientacyjno - porządkowa.
  • "Którego ptaka brakuje?" - zabawa dydaktyczna. Posługiwanie się nazwami ptaków: wróbel, gołąb, sikorka, wrona i gil. Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
  • "Kolorowe ptaszki" - zajęcia plastyczne. Wyklejanka z plasteliny sylwetek ptaszków. Ćwiczenie sprawności manualnej palców.
  • "Sroczka" - ilustrowanie ruchem treści wiersza K. Sąsiadka. Wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania.
  • "Domek dla ptaszków" - słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej. Poznanie elementów, z których składa się karmnik.
  • "Ptasia stołówka" - zabawa dydaktyczna. Ustalanie kolejności wydarzeń i używanie określeń: na początku, potem i na koniec. Ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie 5.
  • "Karmnik dla ptaków" - zajęcia plastyczne. Rozwijanie umiejętności układania prostych figur geometrycznych z patyczków oraz komponowania obrazka z różnorodnych elementów.
  • "Ptaki" - rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej. Wiązanie opisu słownego z obrazkiem.
  • "Ptak" - kolorowanie obrazków konturowych. Wdrażanie do właściwego trzymania kredki. Rozwijanie sprawności manualnej.


Podstawa programowa