podstawa programowa
LUTY 2019
************
GRUPA POMARAŃCZOWA
1. Baśnie, bajki, legendy
2. Bale, bale w karnawale
3. Wynalazki
AD2
- Zabawa karnawałowa "Bal nad bale" - integracja całej społeczności przedszkolnej, wytwarzanie miłej atmosfery. Opisywanie swojego stroju karnawałowego.
- Krakowiaczek - przedszkolaczek - kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej. Nauka kroków tanecznych.
- Roztańczone N.n - zabawa ruchowa. Dokonalenie słuchu fonetycznego, ćwiczenie umiejętności określania głoski w nagłosie i wygłosie.
- Prezentacja literki N.n, na wyrazie podstawowym N jak noga.
- Czytanie prostych wyrazów, zaznaczanie różnic między dwoma wyrazami brzmiącymi podobnie.
- Takie same szale - doskonalenie umiejętności mierzenia długości tkaniny różnymi sposobami.
- "Kaczki" Jana Brzechwy - doskonalenie umiejętności słuchania wiersza i wypowiadania się całymi zdaniami na jego temat.
- Uwrażliwienie dzieci do rozumienia żartów językowych, doskonalenie umiejętności odróżniania świata fikcji od rzeczywistości.
- Ścieżka krawiecka - zabawa ruchowa. Utrwalanie miejętnoci przeliczania i rozpoznawania cyfr.
- Poznajemy cyfrę 10. Ćwiczenia umiejętności kreślenia liczby 10. Wyklejanie kształtu liczby 10 plasteliną.
- Zestaw ćwiczeń nr 22.
- Mamy różne fryzury - doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności definiowania wzorów.
- Najpiękniejsza fryzura - kolaż, praca plastyczna, rozwijanie wrażliwości estetycznej i wyobraźni.
- Bal u fryzjera - ćwiczenie zdolności ilustrowania symbolami treści opowiadania. Ćwiczenie umiejętnoci dodawania i odejmowania w zakresie 10.
- Wycieczka do Włoch - opowieść ilustrowana ruchem.
- Podróż gondolą - utrwalenie posługiwania się liczebnikami porzadkowymi w zakrese 1-5.
- Maska wenecka - praca plastyczna z wykorzystaniem tkanin, cekinów, koronki i piórek.
- Spacer w okolicy przedszkola - obserwowanie przrody, przypomnienie zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach.
- Gry i zabawy stolikowe, układanie puzzli, oglądanie książeczek - rozwijanie zainteresowań dzieci.
- Zabawy taneczne - rozwijanie ekspracji ruchowej
************
GRUPA ŻÓŁTA
1. Leśne SOS
2. Widzę, słyszę, czuję
3. W krainie lodów
AD3
- Oglądanie zdjęć i ilustracji przedtawiających zwierzeta polarne, wypowiedzi dzieci na ich temat.
- Definiowanie pojęcia "Kraina polarna" - zaznaczenie na globusie, mapie obszarów polarnych, opowieści o wyprawach badawczych - stacje naukowe, odkrywcy.
- Tworzenie ilustracji do książki "Kraina polarna" - wydzieranka. Wysłuchanie wiersza D. Gellner "Zimowa książka".
- Rozwiązywanie zagadek dźwiękowych - rozpoznawanie głosów zwierząt i dobieranie obrazków, kartoników z ich nazwami.
- Urządzanie w sali "Lodowej krainy" - wykorzystanie elementów dekoracyjnych i prac plastycznych.
- Zabawa ruchowa "Pingwiny".
- "Odarpi" - opowiadanie H. Szayerowej. Zapoznanie z ludźmi, zwierzętami i klimatem dalekiej pólnocy.
- "Przygoda na Biegunie" - na podstawie opowiadania T. Wolfa zapoznanie ze sposobem życia pingwinów (wygląd, sposób odżywiania, poruszania, przystosowania do środowiska).
- "Odarpi syn Egigwy" - A. i Cz. Centkiewiczowie. Zapoznanie dzieci z życiem na dalekiej północy. Napisy do globalnego czytania" foka, mors, Eskimos.
- Praca plastyczna "Zwierzęeta polarne" - malowanie farbami na niebieskim tle.
- "Jakie to zwierzę?" - zabawa dydaktyczna. Układanie obrazka z części.
- Zapoznanie dzieci z wyglądem, odżywianiem i zwyczajami zwierząt na podstawie utworów "Pingwin" i "Foka" J. Brzechwy.
************
GRUPA NIEBIESKA
1. Same bale w kanawale
2. Lodowa kraina
3. Poznajemy środki lokomocji
AD1
- Zbieranie dziecięcych propozycji - co może przydać się na bal.
- Tworzenie rysunków.
- Podział propozycji na kategorie (zaproszenie, kostiumy, ozdoby kolorowe, konkursy).
- Zorganizowanie kącika "balowe garderony".
- Zabawa w kole: baloniki, kółko graniaste.
- Rozmowa z dziećmi na temat balu.
- Zestaw zabaw ruchowych. Rozwijanie ogólnej aktywnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań (obszar społeczny).
- Przygotowanie balowych kostiumów (obszar techniczny).
- "Moja maska na bal" - ozdabianie przygotowanych szablonów masek. Wykorzystanie farb, kredek, papieru kolorowego (obszar technicznych).
- Nauka piosenki "biały walczyk", "balonik". Instrumentacja piosenki, nauka kroku tanecznego.
- Bal w przedszkolu - odczuwanie radości mającego odbyć się balu (obszar muzyczny).
- "Balonowe minki" - malowanie na dmuchanych balonach wyrazów twarzy - wykorzystanie mazaków (obszar plastyczny).
- Klasyfikowanie przedmiotów (balonów) wg kolorów, wielkości na podstawie zabawy dydaktycznej "kolorowe baloniki". Przeliczanie elementów w zakresie 1-7 (obszar matematyczny).
- Zestaw zabaw ruchowych "Na balu". Rozwijanie ogólnej sprawnoci ruchowej (obszar zdrowotny).
- Tworzenie ilustracji pt. "W karnawale". Wykorzystanie treści piosenki jako inspiracja do działania plastycznego (obszar plastyczny).
- Bajkowe bale - dzieci znają i słuchają treści wybranych bajek dziecięcych.
- Zabawa tematyczna - "Bal dla lalek" (obszar społeczny).
- Słuchanie bajki "Kopciuszek" jako nawiązanie do balu występującego w literaturze dziecięcej (obszar językowy).
- Zabawa muzyczna "Koncert". Próby indywidualnego śpiewu poznanych pioenek przedszkolnych.
- Zabawa ruchowa z balonikami: odbijanie, podawanie do siebie (obszar zdrowotny).
- "Ach co to byl za bal?" - dzielenie się wrażeniami z balu, w którym dziecko uczestniczyło (obszar językowy).
- Zagadki językowe. Odgadywanie i prawidłowe nazywanie rekwizytów o tematyce karnawałowej. Słowne opisywanie wrażeń z balu (obszar językowy).
GRUPA ZIELONA
1. Zimą pomagamy ptakom
2. Kucharka
3. Zielony kącik w przedszkolu
AD1
- "Ptaki" - praca z obrazkiem. Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: wróbla, gołębia, sikorki, wrony i gila. Różnicowanie wielkości: duży, mały.
- "Głodny ptaszek" - słuchanie wiersza D. Gellner. Próba oceny postępowania ptaszka. Rozumienie określeń: w, obok, na.
- "Głodny Ptaszek" - zabawa inscenizacyjna. Udział w prostej inscenizacji z podziałem na role i z dialogami.
- "Ptaszek na gałązce" - zabawa z elementami równowagi.
- "Piórka" - ćwiczenia oddechowe. Wdrażanie do zachowania prawidłowego toru oddechowego.
- "Szary nasz przyjaciel" - słuchanie wiersza H. Łochockiej połączonej z oglądaniem pokarmu dla ptaków "Ptasie przysmaki". Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w czasie zimy.
- "Lata ptaszek po ulicy" - zajęcia mozyczno - ruchowe. Nauka piosenki. Prawidłowe reagowanie ruchem na zmianę tempa.
- "Ptaszek szuka sobie pary" - zabawa orientacyjno - porządkowa.
- "Którego ptaka brakuje?" - zabawa dydaktyczna. Posługiwanie się nazwami ptaków: wróbel, gołąb, sikorka, wrona i gil. Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
- "Kolorowe ptaszki" - zajęcia plastyczne. Wyklejanka z plasteliny sylwetek ptaszków. Ćwiczenie sprawności manualnej palców.
- "Sroczka" - ilustrowanie ruchem treści wiersza K. Sąsiadka. Wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania.
- "Domek dla ptaszków" - słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej. Poznanie elementów, z których składa się karmnik.
- "Ptasia stołówka" - zabawa dydaktyczna. Ustalanie kolejności wydarzeń i używanie określeń: na początku, potem i na koniec. Ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie 5.
- "Karmnik dla ptaków" - zajęcia plastyczne. Rozwijanie umiejętności układania prostych figur geometrycznych z patyczków oraz komponowania obrazka z różnorodnych elementów.
- "Ptaki" - rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej. Wiązanie opisu słownego z obrazkiem.
- "Ptak" - kolorowanie obrazków konturowych. Wdrażanie do właściwego trzymania kredki. Rozwijanie sprawności manualnej.