programy
PROGRAMY NAUCZANIA
Nauczyciele w naszym przedszkolu swojÄ… pracÄ™ dydaktyczno-wychowawczÄ… opieramy na:
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
- Programie wychowania przedszkolnego wybranym przez RadÄ™ PedagogicznÄ…
- Planie rocznym napisanym przez RadÄ™ PedagogicznÄ…
- Autorskich programach i innowacjach
- Własnych doświadczeniach
W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciele pracujÄ… w oparciu o program "Trampolna" oraz "
„Jestem sprawny – jestem zdrowy” – program rozwijania aktywnoÅ›ci ruchowej
Celem tego programu jest troska o zdrowe dzieci i ich sprawność fizycznÄ…, zachÄ™canie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. KsztaÅ‚towanie zdrowego stylu życia poprzez wytwarzanie postaw nawyków higieniczno-zdrowotnych pod kontem umiejÄ™tnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, teren, sÅ‚oÅ„ce czy woda. Upowszechnianie i promowanie aktywnoÅ›ci fizycznej i zdrowego stylu życia poprzez stworzenie zestawu przedszkolaka na deszczowe dni (kalosze, pÅ‚aszczyk, peleryna). Umożliwia to dzieciom zabawÄ™ na powietrzu bez wzglÄ™du na pogodÄ™.
Nauczyciele w swojej pracy posiÅ‚kujÄ… siÄ™ różnymi metodami i innowacjami pedagogicznymi:
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
GÅ‚ównym jej zaÅ‚ożeniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka. Stosowane przez nas zestawy zabaw i ćwiczeÅ„ usprawniajÄ… funkcje wzrokowe, sÅ‚uchowe i ruchowe dziecka. UtrwalajÄ… lateralizacje i orientacje w schemacie ciaÅ‚a i przestrzeni.
- Metoda Ruchu RozwijajÄ…cego – Weroniki Sherborn
Korzystamy z jej elementów przy prowadzeniu zajęć gimnastycznych oraz w wolnych chwilach miÄ™dzy zajÄ™ciami. Jej celem jest panowanie nad swoim ciaÅ‚em, nabywanie jego Å›wiadomoÅ›ci, zaufanie do partnera podczas ćwiczeÅ„. DziÄ™ki tym ćwiczeniom poprawia siÄ™ integracja grupy, dzieci rozwijajÄ… zaufanie, sÄ… bardziej otwarte na innych.
- Metoda Batti Strauss – aktywnego sÅ‚uchania muzyki
SÅ‚uchanie muzyki klasycznej metodÄ… Batii Strauss integruje różne formy aktywnoÅ›ci: sÅ‚uchanie, granie, taniec, Å›piewanie z elementami pantomimy, dramy i różne formy plastyczne. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieÅ‚a muzycznego: jego formÄ™, tempo, rytm, dynamikÄ™. DziÄ™ki tej metodzie dzieci ksztaÅ‚cÄ… swojÄ… wyobraźniÄ™ dźwiÄ™kowÄ…. A utwór mimo wielokrotnego sÅ‚uchania nie traci na atrakcyjnoÅ›ci.
- Elementy pedagogiki zabawy – Klanza
Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia „coÅ› jest przyjemne, coÅ› wyzwala radość”. Pedagogika zabawy wybiera z zabaw tradycyjnych te, które speÅ‚niajÄ… okreÅ›lone zasady tj. zapewniajÄ… dobrowolność uczestnictwa, uwzglÄ™dniajÄ… wszystkie poziomy komunikowania, rozwijajÄ… pozytywne przeżycie i unikajÄ… rywalizacji. Uczestnicy zabawy, bawiÄ…c siÄ™ pozbywajÄ… siÄ™ stresu i niepewnoÅ›ci, stajÄ… siÄ™ otwarci na drugiego czÅ‚owieka, ćwiczÄ… siÄ™ również w asertywnoÅ›ci. DziÄ™ki pozytywnemu oddziaÅ‚ywaniu grupy, dzieci czujÄ… siÄ™ bardziej dowartoÅ›ciowane, co wyzwala w nich chęć do dziaÅ‚ania. Metody zwiÄ…zane z pedagogikÄ… zabawy najlepiej uczyć przez przeżywanie. Tylko wtedy dzieci siÄ™ dobrze bawiÄ…, czyjÄ… siÄ™ odprężone i radosne.
- Bajkoterapia – terapia przez czytanie bajek dla dzieci.
Jest jednÄ… z metod terapii wykorzystanÄ… do pracy z dziećmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenia mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania sprawia, że dziecko poznaje różne sposoby myÅ›lenia, jak i dziaÅ‚anie dziÄ™ki czemu potrafi samo stawić czoÅ‚a problemom.
- Elementy gimnastyki twórczej R. Labana
Zabawa, muzyka, ruch to podstawowe rodzaje aktywnoÅ›ci dziecka w przedszkolu. StosujÄ…c metodÄ™ aktywnoÅ›ci twórczej, improwizacji ruchowej, u której podstaw lezy naturalna ruchliwość dzieci. PosÅ‚ugujemy siÄ™ różnymi formami ruchu i ekspresji, ćwiczeniami muzyczno-ruchowymi, zabawÄ…, taÅ„cem, opowieÅ›ciÄ… ruchowÄ…. Ćwiczenia dzieciom podaje nauczyciel w formie zadaÅ„ otwartych, które można wykonać wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decyduje samo dziecko, podkreÅ›lajÄ…c tym samym wÅ‚asnÄ… indywidualność.