koncepcja
Koncepcja pracy Przedszkola Nr 296 „Bajkowy Parasol”
-
Bezpieczeństwo dzieci
-
Wspieranie rozwoju dzieci
-
Bajkowy ogród przedszkolny i prowadzone zajÄ™cia edukacyjne – doÅ›wiadczenia i eksperymenty
-
Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym
-
NawiÄ…zanie partnerskiej wspóÅ‚pracy z przedszkolami w krajach UE
-
Udział w konkursach zewnętrznych
-
OrganizacjÄ™ konkursów dzielnicowych.
PROGRAMY NAUCZANIA
Nauczyciele w naszym przedszkolu swojÄ… pracÄ™ dydaktyczno-wychowawczÄ… opieramy na:
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego
- Programie wychowania przedszkolnego wybranym przez RadÄ™ PedagogicznÄ…
- Planie rocznym napisanym przez RadÄ™ PedagogicznÄ…
- Autorskich programach i innowacjach
- Własnych doświadczeniach
Nauczyciele pracujÄ… w oparciu o program „Zanim bÄ™dÄ™ uczniem” E. Tokarskiej J. KopaÅ‚y. Zawiera on szczegóÅ‚owy zakres wiadomoÅ›ci, jakimi powinno dysponować dziecko koÅ„czÄ…ce przedszkole. Przewiduje stopniowe opanowanie przez dziecko okreÅ›lonych umiejÄ™tnoÅ›ci poczÄ…wszy od najprostszych (podstawowych) a koÅ„czÄ…c na tych, które powinno reprezentować w chwili pójÅ›cia do szkoÅ‚y. Czas osiÄ…gania poszczególnych sprawnoÅ›ci jest różny u każdego dziecka i zależy od jego możliwoÅ›ci rozwojowych.
Do swoich zajęć nauczyciele wykorzystujÄ… również programy:
„DzieciÄ™ca matematyka” prof. E. Gruszczyk-KolczyÅ„skiej
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzujÄ… siÄ™ znacznymi różnicami indywidualnymi w zakresie tempa rozwoju umysÅ‚owego. Dotyczy to zarówno konkretnych przedszkolaków i caÅ‚ych grup rówieÅ›niczych, gdyż mogÄ… dominować w nich dzieci o przyspieszonym lub nieco opóźnionym rozwoju. Efektywność wspomagania rozwoju, a także wyniki edukacji matematycznej zależą od korzystnego dopasowania treÅ›ci ksztaÅ‚cenia do możliwoÅ›ci rozwojowych dzieci. Realizacja tego programu pozwala rozwinąć u dzieci możliwoÅ›ci umysÅ‚owe i uzdolnienia do uczenia siÄ™ matematyki w szkole.
„Jestem sprawny – jestem zdrowy” – program rozwijania aktywnoÅ›ci ruchowej
Celem tego programu jest troska o zdrowe dzieci i ich sprawność fizycznÄ…, zachÄ™canie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. KsztaÅ‚towanie zdrowego stylu życia poprzez wytwarzanie postaw nawyków higieniczno-zdrowotnych pod kontem umiejÄ™tnego korzystania z takich czynników jak ruch, powietrze, teren, sÅ‚oÅ„ce czy woda. Upowszechnianie i promowanie aktywnoÅ›ci fizycznej i zdrowego stylu życia poprzez stworzenie zestawu przedszkolaka na deszczowe dni (kalosze, pÅ‚aszczyk, peleryna). Umożliwia to dzieciom zabawÄ™ na powietrzu bez wzglÄ™du na pogodÄ™.
Nauczyciele w swojej pracy wykorzystujÄ… różne metody i innowacje pedagogiczne:
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
GÅ‚ównym jej zaÅ‚ożeniem jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka. Stosowane przez nas zestawy zabaw i ćwiczeÅ„ usprawniajÄ… funkcje wzrokowe, sÅ‚uchowe i ruchowe dziecka. UtrwalajÄ… lateralizacje i orientacje w schemacie ciaÅ‚a i przestrzeni.
- Metoda Ruchu RozwijajÄ…cego – Weroniki Sherborn
Korzystamy z jej elementów przy prowadzeniu zajęć gimnastycznych oraz w wolnych chwilach miÄ™dzy zajÄ™ciami. Jej celem jest panowanie nad swoim ciaÅ‚em, nabywanie jego Å›wiadomoÅ›ci, zaufanie do partnera podczas ćwiczeÅ„. DziÄ™ki tym ćwiczeniom poprawia siÄ™ integracja grupy, dzieci rozwijajÄ… zaufanie, sÄ… bardziej otwarte na innych.
- Metoda Batti Strauss – aktywnego sÅ‚uchania muzyki
SÅ‚uchanie muzyki klasycznej metodÄ… Batii Strauss integruje różne formy aktywnoÅ›ci: sÅ‚uchanie, granie, taniec, Å›piewanie z elementami pantomimy, dramy i różne formy plastyczne. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieÅ‚a muzycznego: jego formÄ™, tempo, rytm, dynamikÄ™. DziÄ™ki tej metodzie dzieci ksztaÅ‚cÄ… swojÄ… wyobraźniÄ™ dźwiÄ™kowÄ…. A utwór mimo wielokrotnego sÅ‚uchania nie traci na atrakcyjnoÅ›ci.
- Elementy pedagogiki zabawy – Klanza
Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia „coÅ› jest przyjemne, coÅ› wyzwala radość”. Pedagogika zabawy wybiera z zabaw tradycyjnych te, które speÅ‚niajÄ… okreÅ›lone zasady tj. zapewniajÄ… dobrowolność uczestnictwa, uwzglÄ™dniajÄ… wszystkie poziomy komunikowania, rozwijajÄ… pozytywne przeżycie i unikajÄ… rywalizacji. Uczestnicy zabawy, bawiÄ…c siÄ™ pozbywajÄ… siÄ™ stresu i niepewnoÅ›ci, stajÄ… siÄ™ otwarci na drugiego czÅ‚owieka, ćwiczÄ… siÄ™ również w asertywnoÅ›ci. DziÄ™ki pozytywnemu oddziaÅ‚ywaniu grupy, dzieci czujÄ… siÄ™ bardziej dowartoÅ›ciowane, co wyzwala w nich chęć do dziaÅ‚ania. Metody zwiÄ…zane z pedagogikÄ… zabawy najlepiej uczyć przez przeżywanie. Tylko wtedy dzieci siÄ™ dobrze bawiÄ…, czyjÄ… siÄ™ odprężone i radosne.
- Bajkoterapia – terapia przez czytanie bajek dla dzieci.
Jest jednÄ… z metod terapii wykorzystanÄ… do pracy z dziećmi. Jej celem jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenia mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania sprawia, że dziecko poznaje różne sposoby myÅ›lenia, jak i dziaÅ‚anie dziÄ™ki czemu potrafi samo stawić czoÅ‚a problemom.
- Elementy gimnastyki twórczej R. Lebena
Zabawa, muzyka, ruch to podstawowe rodzaje aktywnoÅ›ci dziecka w przedszkolu. StosujÄ…c metodÄ™ aktywnoÅ›ci twórczej, improwizacji ruchowej, u której podstaw lezy naturalna ruchliwość dzieci. PosÅ‚ugujemy siÄ™ różnymi formami ruchu i ekspresji, ćwiczeniami muzyczno-ruchowymi, zabawÄ…, taÅ„cem, opowieÅ›ciÄ… ruchowÄ…. Ćwiczenia dzieciom podaje nauczyciel w formie zadaÅ„ otwartych, które można wykonać wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decyduje samo dziecko, podkreÅ›lajÄ…c tym samym wÅ‚asnÄ… indywidualność.
Misja i wizja Przedszkola nr 296 „Bajkowy Parasol”
Moje przedszkole to mój drugi dom,
bo stawia na mnie
na moje szczęśliwe dzieciństwo
i na mój wszechstronny rozwój.
WIZJA
Stwarzamy każdemu dziecku szansÄ™ rozwoju na miarÄ™ jego możliwoÅ›ci. Przygotowujemy każde dziecko do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnoÅ›ciami.
Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość.
Chcemy wychować dziecko z bogatÄ… wyobraźniÄ… twórczÄ…, zdolne do spontanicznej ekspresji wÅ‚asnych uczuć i myÅ›li, otwarte na pomysÅ‚y i inspiracje pÅ‚ynÄ…ce od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiÄ…zaÅ„.
MISJA
Nauczyciel podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności, w rozwijaniu zdolności i zainteresowań;
Przyzwyczaja do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych;
Stwarza atmosferÄ™ akceptacji, wzajemnego zaufania i bezpieczeÅ„stwa, w której dziecko bawi siÄ™, uczy, nabywa umiejÄ™tnoÅ›ci rozwijajÄ…c swojÄ… osobowość i aktywność wobec siebie, innych ludzi i otaczajÄ…cego go Å›wiata; ksztaÅ‚tuje i rozwija postawy twórcze swoich wychowanków, stosuje aktywne metody i techniki, rozwija zdolność twórczego myÅ›lenia;
Wyposaża dzieci w wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci niezbÄ™dne do osiÄ…gania sukcesów w nauce szkolnej, wspomaga proces przygotowania dzieci do pisania i czytania w oparciu o zajÄ™cia z wykorzystaniem komputera;
Wykorzystuje naturalnÄ… potrzebÄ™ dziaÅ‚ania dzieci stwarzajÄ…c takie sytuacje, które wyzwolÄ… u nich pozytywne przeżycia i skÅ‚oniÄ… do kreatywnego ich wyrażania, uczy tolerancji, życzliwoÅ›ci, empatii, akceptacji i poszanowania odmiennoÅ›ci każdego czÅ‚owieka opierajÄ…c siÄ™ na uniwersalnych wartoÅ›ciach takich jak miÅ‚ość, przyjaźń, wzajemny szacunek;
Jest otwarte na propozycje rodziców, zachÄ™ca ich do udziaÅ‚u w życiu przedszkola - partnerska wspóÅ‚praca z rodzinÄ… dziecka.